
14 אפר הכל אודות ריברסינג, נשימה מעגלית ו- דיג'רידו. האם נשימה מעגלית בדיג'רידו היא אותה נשימה מעגלית משיטת הטיפול ריברסינג? התשובה היא לא. הנה ההסבר המלא:
הטור של אייל עמית \ בלוג
14 אפריל
הכל אודות ריברסינג, נשימה מעגלית ו- דיג'רידו. האם נשימה מעגלית בדיג'רידו היא אותה נשימה מעגלית משיטת הטיפול ריברסינג? התשובה היא לא. הנה ההסבר המלא:


גם בריברסינג וגם בדיג'רידו אנחנו עושים שימוש במערכת הנשימה שלנו, אך בניגוד למה שרבים חושבים ה"נשימה המעגלית" בדיג'רידו היא לא אותה "נשימה מעגלית" משיטת הטיפול ריברסינג. מדובר בשני דברים שונים לחלוטין.
מטרת מאמר זה להבהיר את ההבדלים בין שתי הטכניקות, כיצד נוצר הבלבול ולהסביר מדוע מדובר בשתי שיטות נפרדות לחלוטין.
ריברסינג - מקור השם והפיתוח
המושג ריברסינג נגזר מהמילה האנגלית "Re-birthing" (לידה מחדש). בשפה העברית, בהיעדר יכולת הגיית צמד האותיות "th", משתמשים באות ס'. יש לציין כי במקומות אחרים בעולם השיטה מכונה בדרך כלל "Breathwork".
את שיטת הריברסינג פיתחו לאונרד אור וסונדרה ריי בשנת 1974. על פי טענתו, אופן נשימה מסויים שאותו לאונרד אור תרגל הביא אותו להארה במהלכה יכול היה לחוות מחדש את רגע הלידה ולהשתחרר מטראומות הכרוכות בו.
יש לציין כי טכניקות נשימה דומות ידועות מאז ימי קדם. בעולם היוגה, הקיים אלפי שנים, טכניקות אלו מוכרות היטב. המחדשים המערביים ארזו את הטכניקות הללו באריזה עדכנית, מיתגו והנגישו אותן לציבור מחדש ככלי טיפולי.
מטרות שיטת הריברסינג
שיטת הריברסינג נועדה לטיפול בבעיות רגשיות, שחרור מתחים ושינוי דפוסי התנהגות. השיטה מתבססת על הגישה שבעיות רגשיות רבות נובעות מזיכרונות מודחקים מתקופת הלידה והילדות המוקדמת. במהלך השנים התרחבה השיטה גם לטיפול בכל סוגי הטראומות הכלואות בגופנו, ללא קשר לגיל היווצרותן ולטראומת הלידה.
הגדרת המושג "נשימה מעגלית" בריברסינג
"נשימה מעגלית" במסגרת ריברסינג מתאפיינת בשמירה על רצף בין קצה השאיפה לקצה הנשיפה. כלומר, נשימה ללא עצירות בין השאיפה לנשיפה ובין הנשיפה לשאיפה. ההימנעות מהפסקות יוצרת "עיגול" או "רצף" של הנשימה. טכניקה זו יכולה להתבצע באופן איטי או מהיר. נשימה איטית מביאה למצב רגיעה עמוקה, בעוד נשימה מהירה יוצרת עוררות חזקה המביאה לתגובות רגשיות וגופניות אינטנסיביות וכתוצאה מכך גם לפורקן רגשי.
בסשן ריברסינג קלאסי המטופל שוכב על הגב ועובר בין שני מצבי נשימה: תחילה נשימה מעגלית מהירה וחזקה, ולאחר מכן נשימה מעגלית איטית ומרגיעה. כאשר בוחנים את הטכניקות מנקודת מבט פיזיולוגית, מתגלה כי:
- הנשימה המעגלית האיטית המרגיעה היא למעשה נשימה סרעפתית המוכרת גם כ"נשימת בטן".
- הנשימה המעגלית המהירה והמעוררת היא למעשה נשימת היפר-ונטילציה מבוקרת.
מסיבות שונות וככול הנראה גם שיווקיות, בכל אתרי מטפלי הריברסינג יש מניעה כמעט מוחלטת מלהשתמש, לדבר או אפילו להזכיר את המונח "היפר-ונטילציה". במקומו משתמשים במונחים אחרים כמו "נשימה מודעת", "נשימה מחוברת", "נשימה משחררת", "נשימת לידה" וכמובן הנפוצה מבין כולם היא ה-"נשימה המעגלית" שנשמעת הרבה יותר טוב מנשימת "היפר-ונטילציה".
עצם השימוש במונח זה בהקשר של ריברסינג יוצר בלבול גדול בקרב הציבור, שכן המונח "נשימה מעגלית" מאז ומתמיד, משחר ההיסטוריה האנושית, היה מזוהה, מוכר וידוע בהקשר של הדיג'רידו.
נשימה מעגלית בדיג'רידו - המקור ההיסטורי
רבים לא יודעים, אבל עשרות אלפי שנים לפני שהמציאו את הריברסינג ואפילו את היוגה, הסתובבו בעולם הזה ציידים לקטים שידעו והיו מחוברים לנשימה שלהם באופנים שאנחנו יכולים רק לחלום עליהם. איש לא יודע איך ומתי בדיוק האבוריג'ינים, הילידים המקוריים של יבשת אוסטרליה, גילו את טכניקת "הנשימה המעגלית", אבל ההערכה היא שמדובר על עשרות אלפי שנים אחורה בזמן. תקופת האדם הקדמון.
ה"נשימה המעגלית" בדיג'רידו היא טכניקה ייחודית ומאוד לא אינטואיטיבית שמאפשרת לנשום בתוך גזע עץ חלול (דיג'רידו, או יידאקי בשפה האבוריג'ינית) ולהשמיע באמצעותו צליל ארוך ואינסופי. בניגוד לנגינה בחליל או כל כלי נשיפה אחר שבו צריך לעצור לרגע את הנגינה כדי לקחת שאיפה, בדיג'רידו הצליל לא מפסיק אף פעם, אין בו עצירות, גם לא בעת השאיפה, הצליל ממשיך כל הזמן, גם בעת השאיפה באופן מעגלי ואינסופי. "אום" ארוך ללא הפסקות ועצירות.
מה שמאפשר לצליל להמשיך באופן אינסופי כזה היא אותה טכניקת נשימה מופלאה שנמצאת כאן כבר משחר ההיסטוריה האנושית - טכניקת הנשימה המעגלית (circular breathing) שגילו והשתמשו בה הרבה הרבה לפני המצאת הריברסינג.
הבדלים משמעותיים בין הדיג'רידו לריברסינג
מעבר לשימוש עצמו בצינור העץ והפקת הצליל הייחודי, בטכניקת הנשימה המעגלית המקורית, זאת של הדיג'רידו, נעשה שימוש לא רק בשריר הסרעפת כמו בריברסינג, אלא גם בלחיים, בבסיס הלשון, בחך הרך שבפה ובשרירי השפתיים. יש פה סנכרון וג'אגלינג מופלא של מערכת הנשימה כולה. כאמור, מדובר בטכניקה מאוד לא אינטואיטיבית שלאדם הממוצע לוקח זמן רב ללמוד ולהטמיע. כמו כן, בניגוד לריברסינג, בעת הנשימה המעגלית בדיג'רידו אנחנו לא נכנסים בשום מצב להיפר-ונטילציה. למעשה בדיוק להפך. אמנם יש המון אופנים ו-ווריאציות לנשימה המעגלית בדיג'רידו, אך בין אם אנחנו מנגנים טראנס קצבי ומהיר או מדיטציה רגועה ואיטית, בשום שלב נגן הדיג'רידו לא נכנס למצב היפר-ונטילציה.
הערך הטיפולי של הדיג'רידו
בתרבות האבוריג'ינית הנשימה והנגינה בדידג'רידו שימשו במשך עשרות אלפי שנים (עד עצם היום הזה) למטרות פולחן, העברת מסרים של מספרי הסיפורים, שינוי מצבי תודעה, תקשור וכמובן ריפוי. לנשימה המעגלית בדידג'רידו ולצליל הייחודי והאינסופי הבוקע ממנו, יש איכויות תרפויטיות עמוקות על גופנו, נפשנו ותודעתנו. בשני העשורים האחרונים בוצעו מחקרים קליניים רבים אודות השפעותיו התרפויטיות של הדיג'רידו והוכחה יעילותו ככלי טיפולי בהתמודדות עם מצבי סטרס כרוני והסימפטומים הנלווים אליהם. למעוניינים, תוכן נוסף בפן התרפותי של הדידג'רידו ניתן לקרוא בהרחבה כאן.
סיכום
ריברסינג ודידג'רידו הם שתי שיטות נפרדות לחלוטין, כל אחת עם מאפיינים, מטרות וטכניקות ייחודיות.
הבהרת ההבדלים תורמת להבנה טובה יותר של כל שיטה, ובכך, אני מקווה, גם מעודדת את העוסקים בתחום הריברסינג לנטוש את המונח "נשימה מעגלית" לטובת מונחים כמו "נשימה מודעת", "נשימה מחוברת", או פשוט לחזור ולהשתמש בשם המקורי של השיטה: "ריברסינג" או "Breathwork" כפי שיוצרי השיטה התכוונו לכך במקור.
את המונח "נשימה המעגלית" בואו בבקשה נשמור לבעליו המקורי, הקדום ופרה היסטורי - הדיג'רידו.
בתודה, אהבה והערכה רבה מאוד לכל השיטות, הטכניקות, האבוריג'ינים, היוגים, המורים, המטפלים ולכל העוסקים במלאכת הנשימה המבורכת - על כל גווניה ותצורותיה.
אייל עמית.
** אם מאיזושהי סיבה מצאתם טעות בדברים שכתבתי כאן, או שיש לכם משהו להוסיף או לתקן, מוזמנים ליצור עמי קשר בשמחה ובאהבה.
_______________________________
אייל עמית, מורה לנשימה נכונה, מטפל ומלווה תהליכי ריפוי באמצעות נשימה בדיג'רידו בשיטה ייחודית שפיתח, המביא עמו ניסיון של 25 שנים בתחום הדיג'רידו, הוא מוותיקי הנגנים, הבנאים, המורים והמטפלים בדידג'רידו בישראל ותלמידו הקרוב של המאסטר ההודי מוקש דהימן בשני העשורים האחרונים. את המרכז לטיפול בדיג'רידו – סטודיו נשימה מעגלית פרדס חנה הקים במטרה לקדם, להפיץ וללמד את איכויותיו התרפויטיות של הדיג'רידו בתחומי הגוף, הנפש והתודעה.
__________________________________
אייל עמית, מורה לנשימה נכונה ומלווה תהליכי ריפוי באמצעות נשימה בדיג'רידו בשיטה ייחודית שפיתח, המביא עמו ניסיון של 26 שנים בתחום הדיג'רידו, הוא מוותיקי הנגנים, הבנאים, המורים והמטפלים בדידג'רידו בישראל ותלמידו הקרוב של המאסטר ההודי מוקש דהימן בשני העשורים האחרונים.
את המרכז לטיפול בדיג'רידו – סטודיו נשימה מעגלית פרדס חנה הקים במטרה לקדם, להפיץ וללמד את איכויותיו התרפויטיות של הדיג'רידו בתחומי הגוף, הנפש והתודעה.